Ricinolja

Nu kan man säga att jag har påbörjat mitt "experiment" om ricinoljan. Ricinoljan är en naturlig produkt som egentligen är tarmupplösande, dock är det inte det jag använder det till. Utan jag har i det här i mitt hår i hopp om att det ska växa några centimeter mer än det brukar göra.

Det jag har gjort:
Jag tog i oljan i håret. Hällde lite i handen och på fingertopparna och gnuggade och "drog" in i håret, genom hårbotten. Gjorde så upprepade gånger för att täcka hela hårbotten. Sedan hade jag i det i ca 40 minuter, tvättade ur det och duschade håret med schampo och balsam som vanligt. Jag har ärligt talat ingen aning om jag har gjort rätt.. men det återstår att se, haha!

Jag ska göra såhär 2-3 gånger i veckan och uppdatera om hur håret känns och blir. Kanske varannan - var fjärde dag. Ifall det blir fett efter jag duschar osv. Har även tagit några före-bilder för att kunna jämföra om 2-3 veckor, spännande va?

Oljan kommer från Ricinträd (Ricinus communis), den innehåller...

Stearinsyra
Ricinol, d.v.s. ricinolsyra och ricinicolsyra
Omega 9
Oljesyra
Omega 6
Linolsyra
Glycerin
Oförtvålbara ämnen (vax, fria fettsyror, E-vitamin,
steroler, skvalen)
Steroler (avenasterol, brassicasterol, campesterol, ergosterol, stigmasterol, sitosterol,
kolesterol)



Ärligt talat så har jag 0 koll på vad det där är för ämnen (är för lat för att googla ingredienserna så det får ni göra själva om ni vill). Men som ni ser så innehåller den mest oljor, vitaminer & syror (naturliga syror) och vad jag hört så ska det bara vara naturliga ämnen och inget skadande!
Dock om man har färgat hår (har jag läst) att färgen kan dras ut en aning snabbare. Det kan säkert varieras från person till person hur det är, och jag har inte alls hunnit känna av hur det är och hur det blir. Det är därför det kommer uppdateras om vad som händer (om jag nu märker något..)

När man har oljan i håret så blir det väldigt, väldigt fett! Så om ni tänkte gå till skolan eller jobbet med ricinolja i håret så borde ni nog börja tänka om.. man måste alltså tvätta ur det om man inte vill se fullständigt blöt ut i håret. Som ni kanske ser lite på bilden där nedanför till höger så är det väldigt fett.

Ricinoljan hittar ni på APOTEK, eller i hälsoaffärer. Vad ni har för sorts ricinolja (t.ex på min står det ricinolja APL) spelar absolut ingen roll. Alla innehåller i prinsip exakt samma sak. En burk, dvs. 60 ml kostar 40.50:- på apoteket där jag köpte min. Tror inte att priserna varierar särskilt mycket från ställe till ställe.


Bilden till vänster är så mitt hår ser ut just nu, längden och färgen, utan ricinoljan i. Och bilden till höger är tagen med ricinolja i håret.

Som jag sagt ett antal gånger så kommer jag uppdatera några gånger i veckan om det här! Men jag kommer självklart uppdatera som vanligt också. Och ja, jag har fläckigt hår och en lång utväxt men detta ska fixas när mitt hår (förhoppningsvis) växt!



UPDATE: jag gjorde något så dumt som att klippa av mig typ två centimeter och nu är jag sådär opepp på att försöka få mitt hår fint.. om kanske en månad ska jag börja med Ricinolja, på riktigt!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0